לפני כמה שנים הייתי בכנס קידום אתרים, ופגשתי שם במקרה מישהו שהיה איתי בתיכון. הוא הזכיר בדרך אגב שהם מחפשים עובדים, ואם אני מכיר מישהו. החלפנו כמה מלים, ולקחתי את הפרטים שלו. חודשיים אחר כך, כשמאוד רציתי להחליף מקום עבודה, נזכרתי בפגישה הארעית שהייתה ביננו, והרמתי טלפון. מפה לשם, זכיתי בתפקיד ממש אטרקטיבי בחברה טובה.
לאחרונה נזכרתי במזל הטוב שקרה לי בעקבות המפגש בכנס, כששמעתי שפוג'ו יהיו מבין נותני החסות בכנס Press4Word שיתקיים בעוד כשבועיים. כעת אין לי מניע תעסוקתי להיות בכנס (אני מאוד מרוצה ממשרתי) אבל יש עוד כמה סיבות שהתחשק לי ללכת לכנס הזה בעצמי:
- רשימת המרצים נראתה מרשימה. בתור כותב לי קרץ במיוחד ללכת להרצאה של כנרת יפרח, שהתרשמתי מההרצאה שהעבירה בכנס UI (צריך להירשם עם אימייל כדי לצפות בסרטון).
- באופן כללי אני מאוד אוהב לקבל רעיונות חדשים מהרצאות מעוררות השראה, TED ודומיו.
- אני חי ומתקיים בעזרת וורדפרס כבר כמה שנים טובות, ובחודשים האחרונים זה נהפך להיות מרכז הקריירה שלי.
- בזמן הזה יצא לי להכיר כמה דמויות מפתח בקהילת הוורדפרס, וגיליתי שישנה קהילה אמיתית וחיה עם מוכנות גבוהה של חבריה לעזרה הדדית ושיתופי פעולה.
אחת הסיבות המרכזיות שאנשים מגיעים לכנסים היא נטוורקינג, אבל לי סיבה זו היוותה דווקא גורם מרתיע כל השנים. אני טיפוס די אינטרוברטי, ולפנות לאנשים שאני לא מכיר ולהציג את עצמי נראה לי כמטלה לא מאוד מהנה. משהו שמחזיר אותי לימי הרווקות שלי כשקראתי ספרים של ניל שטראוס על איך להתחיל עם בחורות.
אז מה עושים? מצד אחד אני רוצה ללכת להרצאות, ולהכיר עוד אנשים בקהילת הוורדפרס בארץ, אבל אין לי כוח ל-"שמוזינג" וסמול טוק מזוייף עם אנשים שאני לא מכיר. במקרה שגם לכם יש את אותה הדילמה, החלטתי להכין רשימה של 14 "צ'יטים", שיעזרו לכם להפיק יותר מהכנס הקרוב.
אם אתם כבר שועלי כנסים וותיקים וחושבים שאתם כבר יודעים את כל הטכניקות הנכונות לנטוורקינג יעיל, אתם מוזמנים לדלג ישירות להטבה ייחודית ומשמעותית למשתמשי פוגו 🙂
01. הפוך להיות מנחה טוקשואו ליום אחד
אין מה לעשות – מביך לדבר עם אנשים שאתה לא מכיר. הסיבה לכך היא שברגע שאתה פוצה את פיך בפני זר, אתה הופך לשווה סטטוס לאיש הזקן המוזר ברכבת שמתחיל לספר את סיפור חייו כי מישהו ענה לו על השאלה "מה השעה?".
הדרך לשבור את זה – למלא מטלה. אם הטילו עליך מטלה להכין ראיונות שטח, אז אתה כבר לא האיש ברכבת. אתה העובד המסכן שקיבל סינג'ור לראיין אנשים זרים. זה אולי לא הסטטוס הכי גבוה, אבל זה עדיין גבוה יותר מזה של האיש ברכבת.
אגב, זה לא חייב להיות שקר. אתה יכול אכן להכין ראיון שטח ולפרסם אותו בבלוג שלך. יש המון יתרונות לפרסום של פוסט כזה, שניגע בהם בהמשך.
הנה דוגמה למשפט שאפשר להשתמש בו:
"סליחה, אני עושה ראיונות שטח של המשתתפים ב-Press4Word לבלוג שלי, זה פעם ראשונה שלך בכנס? אפשר לשאול אותך שאלה קצרה?"
סביר להניח שהאדם יענה בחיוב, אלא אם הוא סוציופת, ובמקרה זה עדיף עבורך שלא יענה לך. אפשר לבחור כל שאלת המשך, כגון: "מה אתה מצפה לקבל מהכנס הזה?", או "איך וורדפרס מתחבר לעסק שלך?". הייתי שואל בנוסף גם את השאלה אם זו הפעם הראשונה של הנשאל בכנס, כי ככה תוכל לזהות מי האנשים היותר חזקים בקהילה מבין המשתתפים (הפאוור יוזרס, אלו שנכחו בכמה וכמה כנסים), ולנסות להתחבר אליהם.
כשפונים לשאול את השאלות, כדאי להימנע מלהפריע לאנשים שמנהלים כבר שיחה. שימו לב אם יש מישהו שנמצא לבד, גם אם הוא נראה מאוד עסוק בטלפון. רוב הסיכויים שהוא נואש לשיחה לא פחות מכם.
02. תציק למרצים
אם נגענו קודם בחשיבות של מציאת ה"פאוור יוזרס" בכנסים, אז אלו שנמצאים בצמרת הפירמידה הזו הם ללא ספק המרצים. ההמלצה שלי היא להציק כמה שיותר למרצים לפני ואחרי ההרצאה, אבל לא במהלכה. המון הרצאות שנכחתי בהן נהרסו בגלל אנשים שמרגישים צורך בלתי נשלט לשאול שאלות קיטבג במהלך ההרצאה.
לגבי פנייה למרצה לפני ההרצאה, הייתי מגביל את הפנייה להצגה קצרה ולא לשיחה מעמיקה, כי סביר להניח שהמרצה יהיה עסוק בלהתכונן להרצאה שלו. לפני ההגעה לכנס, אני ממליץ לחפש סרטונים של הרצאות קודמות של המרצה, ולצפות בהם. זה יכול להיות פתיח טוב להכרות ראשונית איתו.
הנה דוגמה למשפט שאפשר להשתמש בו:
"משה לוי? [הוא כבר יעריך את זה שאתה מזהה אותו] ראיתי בדיוק את ההרצאה שלך על ממשקי ממטרות. אני לגמרי מסכים איתך שזה עתיד הגננות המקצועית. אני בן אני עובד כמשק ממטרות במשק צוריאל."
לאחר ההרצאה רוב הסיכויים שישארו אנשים באולם כדי לשאול את המרצה שאלות. כדאי לכם להישאר גם. פעמים רבות זה מהווה את החלק הכי מעניין בהרצאה.
03. התיישב באופן אסטרטגי
במאמר שעוסק בנושא דומה של הפקת המירב מכנסים, אשר מופיע באתר וורדקמפ, משתמשים בדיאגרמות שמסבירות איך לבחור את המיקום הכי אסטרטגי בחדר הכנסים.
העיגולים שאתם רואים בכחול הינם המקומות המומלצים ביותר. המיקום המרכזי מסמן למרצה שאתם רוצים לקחת חלק משמעותי בהרצאה. הישיבה בשורות מיד אחרי השורה הראשונה מאפשר לכם לשמור על קשר עם המספר המקסימלי של אנשים שיושבים סביבכם.
ההתמקמות בחלק הקדמי מגדילות את הסיכוי שהמרצה ישים לב אליכם ויתן לכם להשתתף בחלק של השאלות והתשובות.
למרות שמדובר על התנהגות הפוכה למה שטבעי לנו, ברגע שהרצאה אחת נגמרת מומלץ להחליף מקום, כדי להגדיל את הסיכוי להכיר אנשים חדשים.
04. אל תיצמד למי שבאת איתו
כולנו למעשה חיות, זו האמת. וכששמים אותנו במצבים בלתי מוכרים כמו כנס מלא באנשים זרים, אנו נוטים לחזור להתנהגות השבטית שלנו, ולהידבק לאדם שהגענו איתו.
האמת, עד היום לא ממש הצלחתי ליישם את ההמלצה, והרבה פעמים מצאתי את עצמי מבזבז זמן נטוורקינג יקר עם האדם שהגעתי איתו שאני גם ככה רואה אותו במשרד כל יום. זה כן כיף לצחוק יחד על הטיפוס המוזר עם השפם (תמיד יש אחד כזה לפחות בכל כנס), אבל כאמור, זה לא מקדם אותנו לשום מטרה.
05. אל תיצמד למי שהכרת
אם כבר עברתם את המשוחה הקשה ביותר, להכיר מישהו חדש בכנס, אל תעשו את הטעות ותידבקו אליו. רוב הסיכויים שעכשיו שפרצתם את חומת האנונימיות, יהיה לכם יותר בטחון להיות יותר ישירים ולהכיר עוד אנשים. תוכלו גם להיעזר במי שפגשתם כדי להכיר עוד אנשים. משפט כמו: "אז את מי אתה מכיר פה?" יכול להיות שימושי ביותר.
06. תביא "תידלוק"
"הוא מייעץ לי להשתכר בכנס עצמו? במהלך שעות העבודה?" יתכן שאתם שואלים את עצמכם שאלה זו. אז כן, זה בדיוק מה שאני מייעץ! רובנו הולכים לכנס פעם בחצי שנה, שלושה חודשים נאמר. עובדה היא שרוב העצות כמו "תהיה יותר חברותי" לא באמת יעבדו. אם הן היו עובדות אז לא היו קיימים פאבים בימינו. אלכוהול הוא לובריקנט חברתי עם ניסיון מוכח של אלפי שנים, למה לא להשתמש בו?
ישנם כנסים שאפילו מוכרים בהם בירות. אני לא ממליץ להוציא כספים מיותרים, גם ככה שילמתם על הכרטיס. במקום זאת, הביאו איתכם בקבוק קטן. לא חייבים פלאסק מנחושת בסגנון ג'יימס בונד, אפשר להסתפק בבקבוק מים מינרלים מלא בוודקה תפוזים.
07. לבש חולצה מעוררת שיחה
עוד טריק פשוט ששובר את הקרח הוא פשוט ללבוש חולצה מצחיקה או מעוררת שיחה. אולי חולצה עם תוכנית נוסטלגית או כזו שרק גיקים אוהבים.
המשתתפים בכנס יראו את החולצה, ויפנו אליכם: "אה מגניב גם אתה רואה סיליקון ואלי…" אפשר גם ללבוש חולצה עם נושא מעורר מחלוקת, כמו ללבוש חולצת דרופל לכנס וורדפרס למשל.
08. צלמו!
אחת הבעיות של לנכוח בכנסים הוא שאנחנו נוטים לשכוח את החוויה, גם של ההרצאות וגם של האנשים שהכרנו. הזכרנו כבר להכין ראיונות לקראת פוסט אודות הכנס שתפרסמו, ולשם אותו הפוסט אפשר גם להכין סט של צילומים. אנשים שהכרתם בכנס, שקף מפרזנטציה שאתם רוצים לזכור, תמונה קבוצתית עם עוד משתתפים בכנס. הצילום יכול להוות שוב תירוץ טוב להכיר אנשים חדשים.
09. לא להשתתף בהרצאה משעממת
למרות שבסעיף הקודם מיקמתי אתכם בקדימת הבמה, דבר שיכול להקשות על היציאה האלגנטית שלכם מההרצאה המשמימה, אני עדיין ממליץ לכם לא לבלות דקה מיותרת בהרצאה משעממת. בדרך כלל אפשר לעלות על הרצאה כזו ב-5 דקות הראשונות. הבעיה היא שאנחנו נוטים לתת יותר מדי קרדיט להרצאות, ומקווים שהיא תשתפר ככל שתימשך ההרצאה.
אל תפחדו לפגוע ברגשות המרצה. אם הוא לא הצליח לעניין אתכם עד כה, הוא לא שווה את הזמן היקר שלכם.
אנחנו נוטים ליפול למלכודת של הרצאות גרועות כי המרצים יודעים לנסח את נושא ההרצאה שלהם בצורה שתראה מעניינת. זה מה שקרה לי באוניברסיטה כשנרשמתי לקורס "תיאוריה חברתית של הלשון". הסילבוס של הקורס הבטיח ניתוח פילוסופי של האספקטים הפסיכולוגיים השונים שמרכיבים את השפה הטבעית. למעשה הקורס היה מעניין בערך כמו שיעור לשון בתיכון.
מכיוון שאי אפשר לסמוך על תיאור ההרצאה, הייתי ממליץ לבחור הרצאות לפי המרצה. לצפות בהרצאה שלו ולראות אם היא מעניינת. גם אם נושא ההרצאה שונה, מרצה טוב יהפוך כמעט כל נושא למעניין.
עוד המלצה בנושא זה היא להימנע מללכת להרצאות בנושאים שאין לכם מושג וחצי מושג בהם. "עיצוב ממשקי תלת מימד" יכול להישמע שם מפוצץ, אבל אם אין לכם ידע קודם בתחום זה לא ממש יעזור לכם. ככל שיש לכם ידע מוקדם בנושא, ואתם מתעסקים בו ביום יום, כך סביר שתקבלו יותר מידע ישים מההרצאה.
10. לשכוח מכרטיסי ביקור
כולנו שונאים כרטיסי ביקור. אלא אם אתם סובלים מהפרעת OCD חמורה, ושומרים בקפידה כרטיסי ביקור בקלסר מסודר, ליד אוסף הבולים, המטבעות והשיער שלכם, אין סיכוי שאתם אוהבים לשמור כרטיסי ביקור.
הסיבה שאנשים עדיין משתמשים בכרטיסי ביקור זה בגלל שכשאתם בכנס, ומישהו מבקש מכם כרטיס ביקור, זה מביך להגיד לו שאין לכם.
תילחמו בתופעה, אני מבקש! תגידו למבקשים משפט כמו: "אני לא מאמין בכרטיסי ביקור. מה הפייסבוק שלך?" ובו ברגע תוסיפו את האדם בעזרת האפליקציה בסלולרי שלכם.
כך יש יותר סיכוי שתשמרו על קשר אמיתי עם האנשים לאחר הכנס. אפשר גם לקחת את המייל שלו ולשלוח לו בו ברגע אימייל. אל תשכחו לבקש ממנו "צילתוק", או למעשה, "אימיילתוק".
11. תחרות
לפני שניגע במה עושים לאחר הכנס, עוד טיפ קטן שיעזור, אם אתם הולכים לכנס עם עוד חבר או עמית לעבודה. עשו תחרות כלשהי איתו, כמו "מי יכול להשיג יותר מספרי טלפון של מתכנתי וורדפרס". תחרויות עם פרס כלשהו מהווים גורם מוטיבציה שידרבן אתכם לעשות נטוורקינג.
לאחר הכנס
12. כתבו פוסט סיכום כנס
כתיבת פוסט מפורט לאחר הכנס, שכולל תמונות, סרטונים, ראיונות וסקירה על ההרצאות השונות והלקחים מהן, יעזור לכם להפיק הרבה יותר מהכנס. גם תזכרו טוב יותר את החומר, כי תעברו עליו שוב עם קריאת הפוסט, וגם תשדרו לכל העולם את העובדה שאתם טיפוסים רציניים שנוכחים בכנסים מקצועיים.
13. שלח מייל לאחר האירוע
הפולואו אפים לאחר הכנס חשובים לא פחות מיצירת הקשרים. אם זרקתם במהלך שיחה עם מישהו בכנס שאולי תוכלו לשתף פעולה בעתיד, כדאי לשלוח מייל פולואו אפ, גם אם לא תממשו את שיתוף הפעולה הזה בעתיד.
14. הכן עצמך לקראת הכנס הבא
כל הצעדים שציינתי במאמר זה יעזרו לכם גם לטווח הארוך. חשוב לתכנן סוג של אסטרטגייה ארוכת טווח לכנסים. סביר להניח שבפעם הבאה שתנכחו בכנס של אותה הקהילה יהיה לכם יותר קל להתחבר למשתתפים. תכירו חלק מהאנשים, יהיו לכם חוויות משותפות מכנסים קודמים וכמובן תוכלו עדיין לצחוק יחדיו על הטיפוס המוזר עם השפם שמופיע בכל כנס.
סיכום
נוכחות בכנס וורדפרס תאפשר לכם לצאת קצת ממסך המחשב, להכיר אנשים חדשים, לקבל תובנות חדשות ובתקווה ברות יישום לעבודה היומיומית, ולבסס את מעמדכם בקהילת הוורדפרס בישראל ובחו"ל.
כנס Press4Word יתקיים ב-9.6, יום חמישי, בביתן 10 בגני התערוכה תל אביב. כדי לזכות בהנחה מיוחדת לקוראי פוג'ו הקלידו את קוד קופון pojo4word
באתר הכנס ותשלמו 255 ש"ח במקום 375 ש"ח לכרטיס.
יופי של רשימה – אני לא מגיע מעולם ה-wordpress (אני כן מתחזק בלוג ועוד כמה אתרים של החברה שאני עובד בה) אבל אני כן מגיע מעולם שבו אני משתתף בהמון כנסים – לרוב כמרצה.
הרשימה הזו מעולה – לא הייתי חותם על הסעיף של האלכוהול אבל שאר הסעיפים מדוייקים להחריד.
עבודה טובה!!
המון תודה על הפידבק!
תודה, בן! אשמח להכיר בכנס 🙂
אשמח גם!
מאמר נחמד אבל האתר של הכנס די מקרטע
יכול להיות שהייתה איטיות זמנית באתר של הכנס.
כתבת מעולה. שיעשעת אותי על הדרך בתור אחת שתמיד מגיעה לכנסים ללא כרטיס ביקור.
קוד הקופון שלכם אינו מתקבל באתר הכנס ואינו מזכה בהנחה. האם המבצע הסתיים?
@ran תבדוק עכשיו, זה אמור לעבוד
עובד – תודה!