איך Parallax משפיע על קידום אתרים אורגני בגוגל?

מאמר זה הינו פוסט אורח, ונכתב על ידי דפנה בן יהושע, מנהלת תוכן בקבוצת אנגורה מדיה. דפנה עוסקת בתחום התוכן הדיגיטלי מ-2011.

אחד הנושאים שמקדמי אתרים חייבים להתייחס אליו בעבודתם הוא עיצוב ומבנה האתר. יש חשיבות רבה לכך שהאתר יעוצב באופן יפה ומושך מחד, ושהשימוש בו יהיה נוח ואינטואיטיבי מאידך. דברים אלה מספקים חוויית משתמש טובה, שתורמת רבות לכך שגולשים שמגיעים לאתר יבלו בו זמן ממושך, יבצעו בו פעולות, ויחזרו אליו בהמשך.

עם זאת, לעתים הדגש על חוויית המשתמש עלול להתנגש עם עבודתו של המקדם. מתברר, שישנם סוגים מסוימים של אתרים שפשוט לא הולכים טוב עם קידום אתר אורגני. אחד מסוגי האתרים שנחשבים בעייתים לקידום הוא Parallax, ובמאמר זה נבדוק כיצד הוא משפיע על קידום אורגני, ומה ניתן לעשות בנושא.

אתר Parallax כזה בנוי מעמוד אחד בלבד, בו יש לגלול למטה כדי לראות את כל התוכן, במקום שהתוכן יפוזר בעמודים שונים באתר. כך למשל, בעוד שבאתר רגיל יהיו עמודים שונים ל"אודות", "שירותים", "בלוג", "צרו קשר" וכן הלאה, באתר Parallax כל אלה יופיעו באותו עמוד. באופן זה, אם לוחצים על "אודות", האתר נגלל למטה באופן אוטומטי עד לחלק של ה"אודות".

עיצוב Parallax נחשב לחדשני ומושך, מאחר שהוא מהנה לצפייה וגלישה והאלמנטים בו זזים באופן נפרד זה מזה (האלמנטים בקדמת העמוד זזים מהר יותר מהרקע), מה שמעניק אשליית תלת-מימד. באתר Parallax הוויזואליות עובדת חזק, כך שהוא יכול להתאים מאד לעסקים וארגונים שדימויים ויזואליים חשובים עבורם, כמו גם כאלה המעוניינים לשדר חדשנות ויציאה מהקופסא.

דוגמא לאתר Parallax קלאסי היא האתר של Freewrite, מכונת כתיבה ניידת. כל התוכן מרוכז בעמוד אחד שניתן לגלול לאורכו:

אז מדוע Parallax נחשב לעיצוב בעייתי בקידום אתרים והאם ניתן להתגבר על הבעיות? תשובת האמ;לק לשאלה השנייה היא "כן", אבל כדי לדעת כיצד עושים זאת – יש להמשיך לקרוא ?

Parallax + SEO: לא בדיוק השידוך האולטימטיבי

אתרי Parallax מציבים כמה בעיות בפני מקדמי אתרים:

1) כבדות = איטיות, בעיקר במובייל

כאמור, העיצוב של אתרי Parallax מתבסס על עמוד אחד. עמוד זה מכיל בדרך כלל הרבה תוכן, תמונות, סרטונים ואלמנטים גרפיים, מה שהופך אותו לכבד מאד. לכן, ברגע שבוחרים לבנות אתר Parallax, לרוב אין ברירה אלא להקריב מזמן הטעינה של העמוד, שכן אתרים כבדים עולים לאט יותר. המשמעות של כך היא פחות טראפיק ושיעור עזיבה גבוה יותר של האתר, וכמובן שגם גוגל לא ששה לדרג אתרים איטיים במקומות גבוהים בתוצאות החיפוש כי הם אינם ידידותיים לגולשים.

יתרה מכך, גוגל עוברת בימים אלו להעדפה של אתרי מובייל על פני דסקטופ, בהתאם לדפוסי השימוש העולמיים: מאז 2015 יותר אנשים גולשים ומבצעים חיפושים מהטלפונים הניידים מאשר מהדסקטופ. מאחר שאתרים כבדים נטענים אפילו יותר לאט במובייל מאשר בדסקטופ, הרי שמי שמעוניין שהאתר שלו יהיה נגיש לכלל הגולשים בכלל סוגי המכשירים, עדיף שלא יבחר ב-Parallax.

2) כתובת URL  אחת = פחות הזדמנויות למילות מפתח

מבנה כתובות ה-URL באתר Parallax גם הוא לא אידאלי לקידום, מאחר שהוא מאפשר מעט מאד הזדמנויות לקידום האתר על מילות מפתח מסוימות. מאמר באתר SEMrush על אתרי Parallax נותן את הדוגמא הבאה. נניח שיש לנו אתר Parallax אשר עוסק בתיקון ובמכירת ווידג'טים, מבנה כתובות ה-URL שלו ייראה כך:

  • com
  • com#buy-widgets
  • com#widget-repair
  • com#contact

מאחר שכל התוכן בעמוד אחד, סימן ה-# מחליף את הלוכסן כי אין מעבר לעמודים אחרים אלא רק קפיצה בתוך העמוד; ומנועי החיפוש יאנדקסו רק את ה-URL הראשון (מאחר שהם מאנדקסים רק עמודים מלאים ולא קטעים בתוך עמודים). בעוד שאם היה מדובר באתר רגיל, מבנה כתובות ה-URL היה נראה כך:

  • com
  • com/buy-widgets
  • com/widget-repair
  • com/contact

כאשר יש מספר עמודים נפרדים עם כתובות נפרדות, קל יותר לדרג אותם עבור מילות מפתח ספציפיות, כי גם התוכן בכל אחד ספציפי יותר, בעוד שבעמוד אחד התוכן כללי יותר.

3) כותרת H1 אחת = פחות הזדמנויות למילות מפתח

לאתר עם עמוד אחד יש רק כותרת ראשית (H1) אחת. כותרת ה-H1 מסבירה לגולשים ולגוגל מהו התוכן החשוב בעמוד (במה העמוד עוסק), וכן מהווה את הכותרת עליה מופיע הקישור לאתר בתוצאות החיפוש של גוגל. גם אל ה-H1 נוהגים להכניס מילות מפתח כדי שהאתר ידורג עליהן בגוגל – אז גם במקרה זה כותרת אחת בלבד לאתר מפחיתה באופן משמעותי את מספר מילות המפתח האפשריות עליהן ניתן לדרג את העמוד, שכן יש גבול למספר מילות המפתח שניתן לדחוס לכותרת אחת.

4) קושי במדידת ביצועי האתר

בעיה נוספת שמציבים אתרי Parallax בפני מקדמים היא שמאד קשה למדוד את האנגייג'מנט של הגולשים בהם באמצעות גוגל אנליטיקס. גם משום שקשה לראות בדיוק לאן הטראפיק באתר הולך (יש רק עמוד אחד) וגם משום שגוגל אנליטיקס מסתמך על קוד JavaScript, אשר מקשה לראות עם איזה תוכן הגולשים יוצרים אינטראקציה אם מדובר בעמוד אחד.

כיצד בכל זאת ניתן לקדם אתר Parallax בהצלחה?

אם בכל זאת אינכם מעוניינים לוותר על עיצוב Parallax לאתר שלכם, אבל רוצים שהוא יקודם בגוגל כראוי, תוכלו לבחור מבין הפתרונות הבאים:

  1. להשאיר את עיצוב ה-Parallax רק בדף הבית, ולהוסיף לאתר עמודים נוספים בעיצוב רגיל. כל אחד מהחלקים בדף הבית ("אודות", "מוצרים", "צור קשר" וכו') יהווה רק תקציר שבתחתיתו יהיה קישור "לפרטים נוספים" שיוביל לעמוד התואם באתר, בו יהיה ניתן למצוא את התוכן המלא. לחלופין (או בנוסף), ניתן להוסיף לדף הבית תפריט ממנו אפשר לנווט לעמודים נוספים באתר.

    האתר של שירות המוזיקה Spotify הוא דוגמא טובה לכך. עמוד הבית מעוצב ב-Parallax, אך הוא מכיל קישורים לעמודים נוספים, גם בגוף התוכן, גם בתפריט העליון וגם בתפריט התחתון:
  1. לבנות אתר מרובה עמודים המתאים ל-SEO, אך לעשות עיצוב Parallax לכל העמודים (או לחלקם). אתר Onextrapixel נותן מספר דוגמאות לאתרים כאלה.
  2. אם אתם בכל זאת מעוניינים באתר Parallax של עמוד אחד, ניתן לעשות זאת לפי ההמלצות שגוגל פרסמו בנושא ב-2014. בנוסף, יש משמעות גם לנישה בהם אתם נמצאים: אם אתם עוסקים בתחום נישתי יחסית, שהתוכן ברשת לגביו הוא מצומצם מאד, יתכן שלא תחוו בעיות בדירוג גם אם יש לכם אתר Parallax של עמוד אחד. עוד על כך בסרטון הזה של Webtegrity:

סיכום

בשורה התחתונה, Parallax אכן יכול להשפיע לרעה על קידום האתר שלכם – אך אם אתם נוקטים באחד הפתרונות שהוצעו לעיל, קידום מוצלח של האתר הוא בהחלט אפשרי.

אודות הכותבת

הגעתי אל תחום התוכן כשחיפשתי את עצמי אחרי שני תארים בביולוגיה ומתוך אהבה למילה הכתובה שליוותה אותי כל חיי. כאשה שמחוברת לוויי פיי בווריד ונהנית מקופי טוב, החיבור לכתיבה על עולם הדיגיטל ושיווק דיגיטלי היה לי טבעי – ואני יכולה רק לקוות שקוראיי לומדים מהמאמרים שאני כותבת כמו שאני נהנית ללמוד דברים חדשים במהלך כתיבתם.

8 תגובות

  1. עידן בן אור הגב

    דפנה מעולה כמו תמיד 🙂

    שני דגשים רק:

    – אם משתמשים בhtml5 אפשר להכניס יותר מכותרת H1 אחת.

    – גוגל יודע לאנדקס קישורים יחסיים באתר (כלומר יודע לשלוח את הגולש ישירות לאזור הספציפי בתוך העמוד וכנראה גם מדרג את האזור באופן נפרד).

    אחלה סופ"ש!

  2. תמיר אורון הגב

    אם זה כל כך מהותי, אני בדר"כ מייעץ ללקוחות שלי להשאיר את ה-Parallax בדף הבית, ולהוסיף לאתר עמודים נוספים במבנה רגיל ואותם לקדם בדרכים הרגילות

  3. עמית מלכי הגב

    מאמר מצויין אכן כדאי להשאיר את זה לדף הבית ולתכנן שמבחינת האינדוקס תוכן דף הבית יכלול תקצירים ולינק להמשך.

    לעידן לא ידוע לי שגוגל יכול לאנדקס חלק מדף בנפרד משאר הדף.

    אין ספק שזה פריט עיצובי נפלא וממש אין צורך לוותר עליו.
    רק לעשות זאת נכון.

  4. אליחי כהן הגב

    כל הכבוד! כבוד גדול וכיף לקרוא מאמר שכזה. נהנתי מכל רגע המשיכו כך.
    אני בטוח במאה האחוזים שמאמר כזה יתן ערך רב לסטודנטים ולמתחילי ה- SEO.

    שוב תודה.

  5. מגנטים לאירועים הגב

    אם הנישה היא עונתית ולא צריך יותר משלוש מילות מפתח אזי הParalla הינו רעיון מבורך.
    יתרה מזו,אם ידוע כי קהל היעד לא נובר לעומק האתר אלא התרשמות כללית ושהיה של 4 דקות אז גם כאן Parallax מבורך,כאמור שיהיו דפים נספים באתר כי בכל זאת….

  6. מתן אסטון הגב

    בתחומים תחרותיים אסור לבנות אתר מהסוג הזה משתי סיבות עיקריות:
    1. אם רוצים לקדם ביטויים של זנב ארוך מומלץ להקצות עמוד ייעודי לכל תחום.
    2. על מנת שהרלוונטיות של האתר תגדל בפני גוגל בתחום עיסוקו של האתר, מומלץ שהאתר יכיל עולם תוכן שלם על אותו תחום.

    שני הדברים הללו פחות אפשריים כאשר בונים את של עמוד אחד.

    מצד שני, בתחומים פחות תחרותיים שאין הרבה ביטויים של זנה ארוך דווקא אתר מהסוג הזה יכול להיות יתרון.

  7. shay bankhalter הגב

    אחלה.
    חשוב להגדיר באתרי Parallax את Lazy load על תמונות.
    תודה

השארת תגובה